50. Sprietertje

 Het zijn de donkere dagen voor kerst" zegt mijn vader altijd. Nou, ik vind het juist hele fijne dagen. We gaan dan een kerstboom kopen. Ik sta nu al met mijn jas aan te wachten. Papa treuzelt zo erg, ik kan niet wachten.

Elsewientje staat in de gang op haar vader te wachten. Ze heeft haar wanten al aan en wil graag een hele hoge kerstboom. Zo een waar je de piek bijna niet meer kan zien en waar een hele boel kadootjes onder kunnen.

Eindelijk komt haar vader er aan en zodra ze in de auto willen stappen, komt Binky haar vriendje er aan. 

'Mag ik mee', roept Bink. Alleen als je moeder het goed vind hoor', zegt Elsewientje.

Ik ahum ik bel wel even.'

Elsewientjes vader belt en hoort dat de mama van Binky het goed vind.

'Jottum, mag ik  de kerstboom dan mee helpen dragen?'

Bij de markt aangekomen, zien ze een heleboel kerstbomen. 

Elsewientjes vader loopt meteen naar een afdeling waar grote bomen staan.

Met kluit, zegt hij. Elsewientje weet niet wat hij bedoelt en Bink zegt: Watte? Met watte? 

'Met Een kluit,' antwoord vader. Dan kunnen we hem na de kerst in de tuin zetten en leeft de boom gewoon door.

Elsewientje hoort hen niet praten, haar poezenoortjes draaien weer alle kanten op en ze hoort de bomen allemaal roepen: 'Neem mij, neem mij. Ik wil graag een ketting met lichtjes.'

'Ik wil wel een kroon op mijn hoofd' zegt een andere boom. Alle bomen praten doorelkaar heen en denken misschien dat de mensen ze verstaan. Het is alleen Elsewientje die hen hoort. Plotseling hoort ze naast zich een heel klein stemmetje.

'Ik ben maar heel klein en erg sprieterig, daarom heet ik zo, sprietertje. Ik sta hier al zo lang en niemand wil mij hebben. Ik wil ook licht geven met kerst'

Elsewientje ziet een heel klein kerstboompje staan. Een beetje kaal en het boompje is zo klein dat er geen kadootjes onder kunnen. 

'Ik heb geen kluit maar wel worteltjes, hoor.'

'Worteltjes? Zegt Elsewientje, kun je na de kerst dan ook verder leven in het bos?'

'Ik zal mijn best doen, maar neem me dan mee.'

Zodra Elsewientje dit hoort draait ze zich om en roep haar papa.

'Ik wil deze boom'. roept ze. Echt waar, deze moet 't worden.

Nou, dat zullen we wel eens zien'. En haar vader heeft al een hele grote bombastische kerstboom in zijn handen.

Nee, nee, nee deze kleine wil ik hebben, zegt Elsewientje.

Als haar vader gaat betalen, wijst hij de bomenman op dat kleine boompje.

Elsewientje mag 'm gratis meenemen voor op haar kamertje.

Binky en papa sjouwen de grote boom naar de auto en Elsewientje... die loopt met haar sprieterige boompje onder haar arm en wil 'm niet meer loslaten.

Dat wordt een leuke kerst in mijn eigen kamertje.

En zo gebeurde het dat papa, Binky en Elsewientje met twee kerstbomen thuis kwamen.

 

 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten