51. Dennendauw

Vorige week had Elsewientje het kerstboompje gratis gekregen van de kerstbomen man. Vanavond mag ze het in haar kamertje zetten en versieren. Nee, ze versiert het niet met glinsterende ballen of poezelige engeltjes. Elsewientje wil de kerstversiering zelf maken. Elsewienje ging gisteren het bos in om eikeltjes en kastanjes zoeken en ze nam ook een aantal dennenappels en elseproppen mee. Een hele grote emmer is gevuld met alle versieringen die ze zo maar in de natuur kon vinden.  

Ploteseling wordt er gebeld. Het is Binky haar vriendje. 

‘Hé, Elsewientje, wat ben je aan het doen’

‘Ik ga kerstversieringen maken voor Sprietertje, het kleine sprieterige kerstboompje die op mijn kamer staat.’ 

‘Oh ja’, dat is waar ook. Vorige week hielp ik je vader met het sjouwen van die hele grote kerstboom en jij had toen dat magere ding onder je arm. Versieren? Moet dat?’

‘Ja, ik wil alle dingetjes zilver schilderen en dan in de boom hangen.’

Als Elsewientje in haar kamertje komt en aan Binky uitlegt wat ze wil doen, hoort ze het boompje roepen:

‘Nee. Nee. Nee. Dat wil ik niet. Ik wil alleen maar echte dennenappeltjes en niet schilderen. Dennenappeltjes zijn onze kinderen, kinderen van de dennenboom. Die wil ik! Dennenappeltjes met dennendauw.

Nou, zegt Elsewientje, ‘Jij hebt een willetje.’

Binky staat raar te kijken. Hij denkt dat Elsewientje het tegen hem heeft. Hij kan het kerstboompje niet verstaan. Hij heeft geen poezenoortjes.

‘Hé zeg, heb je het tegen mij?’

‘Nee joh,' zegt Elsewientje, 'het boompje wil alleen maar dennenappeltjes en het liefst ongeschilderd.’

‘Nou dan doen we dat toch. Waar een wil is, is een wet.’

Vanaf dat moment hangt Elsewientje en Binky het boompje vol met echte dennenappeltjes. Het hangt tjokvol. De takken gaan iets omhoog, zo blij is het boompje.

Als alle versieringen van dennenappels erin hangen, dan zitten Elsewientje en Binky er lange tijd naar te kijken. 

Elsewientje hoort met haar draaiende poezenoortjes het boompje van blijdschap kirren. Krkrrr, krkrrr, krkrrr.

Het sprieterige boompje is heel gelukkig zegt ze en Elsewientje weet het nu zeker. Het wordt een hele mooie kerst met veel geluk.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten