12. Pechspecht

De keer dat Elsewientje een vogeltje zag huilen, kan ze nog goed herinneren. Het was op die dag dat alle vogeltjes zongen omdat het lente werd. Elsewientje huppelde in het bos toen zij plotseling een vogel zag die zat te huilen op een tak. Ze hoorde het al van verre met haar poezenoortjes. Brrrr, brrr huilde de vogel. Elsewientje begreep niet waarom de vogel zo verdrietig was. De vogel had een prachtig verenpak aan: rood en wit en zwart. Hoe kan dat nou, een huilende vogel? Hij had een grote kuif op zijn kop die op het zijn snikken zelfs vrolijk heen en weer wipte . 'Wat is er aan de hand?' vroeg Elsewientje. 'Ik heb mijn snavel gekneusd,' antwoordde de vogel. 'Je snavel gekneusd, hoe kan dat nou?' Elsewientje begreep er niets van en toen begon de vogel te vertellen. 
'Ik ben Specht en spechten zijn timmermannen die de hele dag timmeren aan hun huis. Ik ook, ik timmer de hele dag er op los. Met mijn snavel maak ik gaten in de bomen zodat mijn vrouw er de jongen kan groot brengen. Totdat ik een hele grote boom zag die geschikt was voor een groot gezin. Ik timmerde met mijn snavel tegen de boom maar er ging niets stuk, zo hard was hij. Nog harder timmerde ik totdat mijn snavel kneusde. Nu kan ik geen huis meer maken voor mijn vrouw en mijn snavel ziet er blauw van.'
De tranen biggelden ook bij Elsewientje over haar wangen bij het horen van zo'n groot verdriet. Zij pakte haar zakdoekje en bond die heel zachtjes om de snavel van de vogel. Specht knapte meteen ervan op, schudde zijn veren en keek Elsewientje dankbaar aan.
'Ik ben zo terug,' zei ze en rende weg naar huis.
Lachend kwam ze terug met een boomstam-vogelhuisje waarin al een gaatje zat: 'Kijk, een vrijstaand huis voor jou, je vrouw en de kinders. En doe nou nooit meer zo dom, een lantaarn paal voor een dikke boom aan te zien.'

Vanaf dat moment was het stil in het bos. Geen getimmer meer maar heel veel gepiep en geplop van jonge vogeltjes die in en uit vlogen. Als jij straks in het bos komt en je ziet een specht met een lapje om zijn snavel... dan weet je dat dit vriendje van Elsewientje een beetje dom was.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten